Opel Kadett "K38" | Die Freiwilligen

Opel Kadett "K38"



Pierwszy Opel Kadett został przedstawiony opinii publicznej w grudniu 1936 roku przez Dyrektora Techniczno-Handlowego Opla, Heinricha Nordhoffa , który później stał się znany ze swoich osiągnięć dla Volkswagena.

Nowy Kadett po innowacyjnym projekcie Opla Olympii miał mieć uproszczoną budowę, co sugeruje, że tak jak Vauxhall 10 wprowadzony w 1937 roku przez angielską siostrzaną spółkę Opla, Opel Kadett został zaprojektowany do wielkoseryjnej produkcji i miał się charakteryzować w związku z tym niskimi kosztami produkcji.

Seria kadett 11 234 (1937)

W 1937 roku Kadett został zaproponowany jako mała i skromna, dwudrzwiowa "Limousine" (sedan / limuzyna) lub, w tej samej cenie katalogowej 2100 marek, jako kabriolet. Z sylwetki przypominał, wcześniej istniejącego i nieco większego, produkowanego w latach 1935-1940 Opla Olympię.

Sylwetka nowego Kadetta odzwierciedlała jednak pewne unowocześnienia. Produkcję rozpoczęto w fabryce Opla w Rüsselsheim w Hesji.

Silnik zastosowany w Kadett-cie nie był natomiast niczym nowym. Pochodził jeszcze z 1935 roku i po raz pierwszy był zastosowany w Oplu P4. Był to silnik z zaworem bocznym o pojemności 1,074 cc, o mocy 23 KM (17 kW) przy 3400 obrotów. Samochód był wyposażony w hamulce hydrauliczne. Posiadał 3-biegową, manualną skrzynię biegów.

Zawieszenie synchroniczne można już było zobaczyć w większych modelach producenta.
Było ono oparte na podstawie systemu Dubonnet, dla którego General Motors nabył licencję we Francji. Wersja General Motors, została jednak rozwinięta przez północnoamerykański oddział Opla. Miało to zapewnić miękką jazdę, ale w praktyce pojawiło się kilka krytycznych opinii. Zarzucano przede wszystkim, że prowadzenie jak i trzymanie się drogi pojazdów było nie najlepsze. Problemy te pojawiały się szczególnie, gdy system został zastosowany w małych i lekkich samochodach. Właśnie takich jak Kadett.

Wymiary samochodu:
- rozstaw osi - 2337 mm
- długość – 3765 mm – 3840 mm
- szerokość – 1375 mm
- wysokość – 1455 mm – 1545 mm
- masa własna – 757 kg

Do końca 1937 roku, Opli Kadett-ów pochodzących z I generacji zostało wyprodukowanych 33402 sztuk.


Kadett "KJ38" i "K38 Spezial" (1938/40)


Od grudnia 1937 roku wprowadzono w konstrukcji Kadetta kilka zmian. Została miedzy innymi zmodyfikowana osłona chłodnicy (przedni „grill”). Jednak, silnik o pojemności 1074 cc i mocy 23 KM (17 kW) jak i 2337 mm rozstaw osi pozostały bez zmian. Więc różnice pomiędzy wersjami z 1937 roku, a z 1938 nie były zbytnio zauważalne.

Producent oferował dwie wersje Kadetta, "Kadett KJ38" i " Kadett K38", ostatni sprzedawany również jako" Kadett Spezial". Mechanicznie i pod względem publikowanych osiągów niewiele było różnic. "Spezial" miał chromowy pasek poniżej linii okien, a dodatkowo zewnętrzne wykończenia innych elementów, takich jak przedni „grill” było bardziej staranne. Wnętrze w "Spezialu" było też lepiej wyposażone.

Do tego stopnia, że 300 Marek różnicy dla kupujących samochód odzwierciedlało zmniejszone koszty produkcji. Główną różnicą było to, że bardziej podstawowy model "KJ38" stracił zawieszenie synchroniczne, w które samochód został pierwotnie wyposażony, a które nadal było stosowane w wersji "Spezial". Samochód bazowy natomiast powrócił do tradycyjnego, sztywnego zawieszenie osi opartej w podobny sposób do tego, które było montowane w starym Oplu P4.


Samochód bazowy "KJ38" był dostępny tylko w wersji dwudrzwiowej, "Limousine" (sedan/limuzyna). Klienci szukający wersji kabrioleta musieliby zakupić model Kadetta "Speziala". Po raz pierwszy, kupujący Kadetta, pod warunkiem, że był do tego przygotowany, mógł wybrać Kadetta "Speziala" w wersji czterodrzwiowej " Limousine "( sedan/limuzyna). Samochód ten wyceniono na 2350 Marek, a na 2150 Marek wersję "Spezial Cabrio-Limousine" i 2100 Marek dla wersji dwudrzwiowej "Spezial Limousine".


W zakresie marketingu "Kadett KJ38" miał wypełnić niszę po wycofanym z produkcji Oplu P4, ale KJ38, początkowo wyceniony na 1800 Marek, był droższy niż P4 i producent wszczął jego produkcję z przeznaczeniem dla ludzi mniej zamożnych. W czasie, gdy wzrost Niemcy zanotowały wzrost gospodarczy klienci ostatecznie zaczęli przedstawiać mniej minimalistyczne podejście do zakupu samochodu. Więc ostatecznie "Kadett K38 Spezial" wypadł zdecydowanie lepiej na rynku. I okazał się w roku 1938 i następnie w 1939 roku w Niemczech najlepiej sprzedającym się małym samochodem.

W maju 1940 roku firma wytworzyła 17.871 sztuk w wersji "Kadett KJ38" i aż 56335 "Kadett K38 Spezial" Konkurencyjne ceny doprowadziły do sukcesu komercyjnego, a Kadetty były nadal produkowane, nawet w pierwszych miesiącach wojny.

Ze względu na przestawienie się produkcji z cywilnej na militarną w maju 1940 roku zadecydowano o zakończeniu produkcji samochodu. Jednym z podstawowych argumentów był fakt, że w zakładzie Opla w Rüsselsheim, po raz pierwszy w Niemczech był dużą fabryką samochodów w której zastosowano nowoczesne techniki produkcji na taśmach montażowych zapoczątkowane przez Henry'ego Forda.

Łącznie wyprodukowano 106.608 sztuk samochodu w obu wersjach.

W czasie wojny był szeroko wykorzystywany przez jednostki Wehrmachtu. Pojawiał się zarówno na pierwszej linii frontu w roli pojazdu łącznikowego czy też ambulansu, jak i szeroko wykorzystywany był na tyłach. Na froncie często nanoszono na niego różne warianty kamuflażu i modyfikowano jego wyposażenie zewnętrzne przez dodawanie różnego rodzaju bagażników dachowych czy różnych uchwytów na dodatkowe wyposażenie.

 
Jako ciekawostkę należy tu podać, że po zakończeniu II Wojny Światowej w zakładach Opla w Brandenburgu produkującym wcześniej na potrzeby niemieckiej armii ciężarówki, wśród zdemontowanych maszyn i urządzeń, zapakowanych do skrzyń zawieruszyły się części z fabryki z Ruesslesheim.

Wśród nich znalazły się i elementy taśm wraz z rysunkami i planami Opla Kadetta.

Na mocy umów uzgodnionych przez zwycięskie mocarstwa jak i jako część większego pakietu odszkodowań wszystkie te elementy taśm i planów przypadły w całości ZSRR. I to właśnie tam od 1948 roku wszczęto na nowo produkcję przedwojennego Kadetta.

Nazwa uległa jednak zmianie. Rosjanie produkowali go w fabryce na obrzeżach Moskwy jako Moskwicza 400/420.

Zmianie uległo bardzo nie wiele bardzo niewiele elementów. Zewnętrznie prawie niczym się nie różnił od swego pierwowzoru. Produkcję kontynuowano aż do 1956 roku.


Opel Kadett ''K38'' na froncie. (aby obejrzeć zdjęcia kliknij na link)


SRH Die Freiwilligen jest grupą apolityczną. Symbole znajdujące się na stronie nie odzwierciedlają poglądów członków Stowarzyszenia, ani nie mają służyć propagowaniu jakichkolwiek ideologii totalitarnych.

Wszystkie materiały umieszczone na stronie są własnością SRH Die Freiwilligen i nie mogą być wykorzystywane bez zgody Stowarzyszenia.

uwaga